شرایط و ضوابط خرید اینترنتی بلیط قطار

شرایط و ضوابط خرید اینترنتی بلیط قطار

بلیط

1. در صورت تمایل به داشتن جا برای خردسالان زیر دو سال باید از گزینه‌ی خردسال استفاده شود، در غیر این صورت مبلغ بیمه ( ده درصد بهای بلیط بدون اختصاص جا ) لحاظ خواهد شد.

2. افراد 2 تا 12 سال نیم‌بها حساب می‌شوند، لذا باید از گزینه‌ی خردسال استفاده شود .

3. صدور بلیط برای افراد ذکور زیر 6 سال در کوپه‌ی ویژه‌ی خواهران مشکلی ندارد. در صورت صدور بلیط برای سنین بالاتر در این کوپه، این بلیط مسترد خواهد شد.

4. در صورت استفاده‌ی نادرست از سهمیه‌ها، بلیت باید استرداد شود .

5. از دریافت بلیطی که به نام شما نیست یا بلیطی که مخدوش و دارای قلم خوردگی است، خودداری کنید .

6. بلیط باید به نام مهمان باشد. از وارد کردن اسامی تکراری یا مخفف جدا خودداری کنید. دارندگان بلیط‌های غیر همنام، بدون بلیط تلقی می‌شوند.

7. جانبازان و خانواده‌ی معظم شهدا برای خرید باید تعداد افراد مشمول را در کادر مقابل گزینه‌ی جانباز یا شاهد وارد کنند.

8. در صورت استفاده از سهمیه های شاهد و یا جانباز در هنگام صدور بلیط، همراه داشتن کارت ایشان ( معتبر ) در هنگام سوار شدن به قطار الزامی است .

9. در صورتی که مسافر بخواهد بلیط دو قطار متوالی را تهیه کند، بایستی حداقل 3 ساعت بین رسیدن قطار اول به مقصد و حرکت قطار دوم فاصله باشد. در غیر این صورت مسئولیت کنسل شدن بلیط دوم با مسافر است.

کوپه‌ی دربست

1. با توجه به اینکه امکان رزرو بلیط با نام و تعرفه‌ی تکراری در سامانه‌ی فروش اینترنتی امکان‌پذیر نیست، در صورتی که قصد دربست کردن کوپه را دارید از گزینه‌ی «کوپه‌ی دربست» استفاده کنید. به این صورت که ابتدا تعداد دقیق مهمان‌ها را در قسمت مربوطه وارد کنید (تعداد بزرگسال، خردسال و ...) و سپس تیک «کوپه‌ی دربست» را بزنید.

2. برای دربست کردن کوپه در صورتی که تعداد مهمان ها کمتر از تعداد صندلی‌های کوپه باشد، باید گزینه‌ی «کوپه‌ی دربست» را انتخاب و تعداد واقعی مهمان‌ها را در قسمت مربوطه وارد کنید. توجه داشته باشید که؛ اسامی تمامی مهمان‌ها باید در قسمت مشخصات ثبت شود. به طور مثال برای یک خانواده متشکل از پدر، مادر و یک فرزند خردسال، تعداد 3 مسافر را انتخاب کنید و سپس برای دربست کردن کوپه، تیک «کوپه‌ی دربست» زده شود .

چاپ بلیط

1. با استفاده از گزینه‌ی «چاپ بلیت» که در صفحه‌ی «بلیط‌ها» نمایش داده می‌شود، بلیط خود را چاپ کنید و با همان برگه به قطار سوار شوید .

2. چاپ بلیط در کلیه‌ی ایستگاه‌های دارای فروش بلیط و مراکز فروش سطح شهر با پرداخت 10.000 ریال برای هر برگ امکان‌پذیر است .

3. دقت کنید تمامی بلیط‌ها بر روی کاغذ A4 دورو سفید چاپ شود . لطفا از چاپ بلیط بر روی کاغذهای آرم دار و طرح دار جدا خودداری کنید.

4. در صورت عدم دریافت نسخه‌ی چاپی بلیط، تمامی مسئولیت‌های بعدی با خود مهمان خواهد بود. (در صورت وارد شدن خسارت به قطار، پرداخت خسارت فقط به دارندگان نسخه‌ی چاپی بلیط امکان‌پذیر است.)

 

چگونگي پرينت مجدد بليت

  • چاپ مجدد بليت در كليه نمايندگي هاي فروش بليت قطار در ازاي پرداخت ده هزار ريال براي هر برگه كاغذ A۴ امكان پذير مي باشد.
  • در صورت مفقودي بليت، مسافر مي تواند با مراجعه به مراكز فروش مستقر در ايستگاه هاي مبدا با پرداخت ۵ درصد از بهاي بليت نسبت به دريافت بليت المثني اقدام نمايد

آشنايي با وظايف مامورين داخل قطارها و ايستگاه ها

رئيس و معاون سالن ايستگاه
- پاسخ‌گويي مناسب و رفع مشكلات مسافران، پيمانكاران و كاركنان ايستگاه
-نظارت بر حسن ارايه خدمات مناسب به مسافران محترم
- نظارت بر حسن كار كليه تجهيزات ايستگاه
- نظارت بر حسن انجام كار پيمانكاران ايستگاه ‏
- انعكاس مشكلات و نقايص غيرقابل رفع به مديريت ارشد جهت ارايه راهكار‏
- هماهنگي در خصوص اجراي اقدامات عمراني، تجهيزاتي و خدماتي ايستگاه
- برنامه‌ريزي، هماهنگي و پيگيري براي دريافت پيشنهادهاي مسافران و ايجاد امكانات موردنياز آنان ‏ براي خدمات‌‌دهي مطلوب
‎‎راهنماي مسافر
- ارايه راهنمايي‌هاي لازم به مسافران ‏
- ياري‌رساني به مسافران مسن و ناتوان ‏
- هدايت مسافران براي استفاده مطلوب از خدمات و امكانات ايستگاهي
-تذكر و راهنمايي لازم به افراد خاطي ‏
-كنترل درهاي ورودي و خروجي
متصدي كنترل بليت
-كنترل بليت مسافر با اوراق شناسايي معتبر
- ممانعت از ورود مسافران بدون بليت و يا داراي بليت غيرمعتبر به سكوها ‏
-رعايت حسن سلوك و برخورد مسؤولانه با مراجعان وكاركنان
- هدايت مسافران داراي بليت مشكل دار به مديريت ايستگاه
متصدي اطلاعات
-پاسخ‌گويي مناسب به سؤالات مراجعان
-راهنمايي و هدايت مراجعان به واحدها و قسمت‌هاي موردنظر
- اعلام آخرين وضعيت قطارهاي مسافري از طريق سيستم صوتي ‏
-اعلام موارد افراد گمشده و يا پيدا شده از طريق سيستم صوتي
- اعلام پيام‌هاي عمومي مورد نياز مراجعان ايستگاه از طريق سيستم صوتي
پزشك و بهيار واحد خدمات ويژه
- ارائه خدمات رايگان امدادي به مسافرين، مستقبلين و كاركنان ايستگاه
- جابه‌جايي مسافرين ناتوان با ويلچر از قطار تا وسيله نقليه جهت خروج مسافر از ‏ايستگاه ‏
-جابه‌جايي مصدومين قطار توسط آمبولانس "بصورت رايگان" به نزديكترين بيمارستان ‏
متصدي واحد اشياي جا مانده مسافرين در قطار و ايستگاه‌هاي مسافري
- دريافت اشياي جا مانده از مسافرين در قطار و ايستگاه هاي مسافري ، از مهمانداران قطار ، كاركنان ايستگاه يا مسافرين و دادن رسيد اشيا به تحويل دهنده
- ثبت مشخصات اسياي پيدا شده در سيستم كامپيوتري
- ثبت درخواست هاي مسافريني كه اشياي خود را گم كرده اند.
- پي گيري براي پيدا شدن اشياي جا مانده و پاسخ به مسافريني كه اشياي خود را گم كرده اند.
- تحويل اشياي جا مانده مسافرين به صاحبان آنها در قبال اخذ رسيد

مقررات صدور بليت نيم بها

صدور بليت نيم بها براي جانبازان عزيز و خانواده‌هاي معظم شاهد (با ارائه‌ي اصل كارت شناسايي معتبربنياد ) دركليه‌ي مراكز فروش امكان‌پذير است.
• بليت نيم بها براي كودكان ۲ تا ۱۲ سال تمام، با ارائه‌ي شناسنامه صادر مي‌شود.
• براي مسافرت كودكان زير۲ سال بدون اختصاص جا، ۱۰ درصد بهاي بليت دريافت مي‌شود. درصورت تقاضاي جا براي اطفال زير دو سال، بليت نيم بها براي استفاده در كوپه والدين صادر خواهد شد.

مقررات ایستگاه راه اهن

همكاران ما در ايستگاه‌هاي مسافري با تلاش شبانه روزي مي كوشند راحتي وآسايش شما را فراهم سازند. خواهشمند است با رعايت موارد زير در ايستگاه ما را در اين امر ياري كنيد

مقررات

  • همراه آوردن وسايل محترقه، آتش زا، بدبو ،سمي و خطرناك به داخل ايستگاه ممنوع است.
  • همراه داشتن بسته هاي بزرگ و حيوانات به داخل ايستگاه ممنوع است
  • ارائه كارت شناسايي معتبر براي كنترل بليت الزامي است.
  • ورود افراد بدون بليت ياداراي بليت مخدوش و غيرهمنام به سكوها به هر دليل ممنوع است .
  • درهاي قطار ده دقيقه پيش از حركت بسته مي شود. لذا حضور به‌موقع قبل از حركت در ايستگاه ضروري است.
  • رعايت حجاب و پوشش مناسب الزامي است.
  • براي حفظ بهداشت محيط،از انداختن ته سيگار، آدامس و...بر روي زمين و روي سكوها اجتناب كنيد.به همين منظورسطل‌هاي زباله در نقاط مختلف ايستگاه تعبيه شده است.
  • از تماس با تجهيزات و وسائل موجود در ايستگاه(تابلوها) خودداري كنيد.
  • از نشستن و دراز كشيدن بر روي زمين ، پلكان و معابر خودداري شود.
  • به وسائل وبار خود توجه كامل داشته باشيد و مراقب باشيد از وسائل شما چيزي در ايستگاه جا نماند.
  • از پذيرفتن وسائل اماني افراد ناشناس ويا مشكوك وتحويل وسائل خود به ديگران خودداري كنيد.
  • ايجاد سروصدا و هرگونه مزاحمت براي مسافران ممنوع است.
  • استعمال دخانيات در سالن،باجه ها و دفاتر اداري ممنوع است.
  • عبور افراد از روي ريلها به هر دليل ممنوع است.
  • تكدي گري و دستفروشي و... كه باعث ايجاد مزاحمت براي مسافران مي شود، ممنوع است.
  • خارج كردن چرخ حمل بار از محوطه ايستگاه ممنوع است.
  • از ريل ها به حد كافي دور بمانيد(حريم ايمن شما پشت خط زرد سكو مي باشد).
  • قطارهايي كه حداقل يك ساعت پس از اذان حركت مي كنند ، براي آن وعده نماز توقف نخواهند داشت. براي اداي فريضه نماز به مسجد و يا نمازخانه ايستگاه مراجعه كنيد.
  • نصب پوستر، تابلو ، پلاكارد و... در ايستگاه ممنوع است.
  • هرگونه فعاليت تبليغاتي ، مصاحبه،نظرسنجي و تصوير برداري حرفه اي بايد با مديريت سالن هماهنگ شود